RSS

1.1: lyssetting og valører – Low – key og high – key

16 okt

BRIEF:

Du skal med denne oppgaven jobbe med valører og bestemme oss for om vi ville jobbe med High key eller low key og ta bilder av ballong i våres egen i scenesatt hjemmestudio.

Jeg researchet hvilket materialer enn måtte ha, og da kom jeg frem til dette:

*Bakgrunn en hvit stoff bakgrunn til high key og svart bakgrunn egner seg til low key.
*Reflektor
*2 paraply, minst en
*Blitz ( personlig liker eg ikke blitz, men naturliglys)
*softboks
* Kamera

Mitt utstyr:

*Hvit og svart bakgrunn og stativ
*Hvitt bord
*Arbeids lampe
* 1 reflektor og isopor med sølvpapir rundt.
*lys fra mobilen
* Naturlig lys
*Canon Eos 500d
* Canon zoom lens EF 24-70mm

Har også 580ExII tilgjengelig (ubrukt) men jeg er ikke fan av blitz lys,kanskje fordi jeg ikke helt vet hvordan det brukes i lyssammensetninger og er mer oppdaterte ved å utnytte det naturlige lyset.

Low Key: «Lav nøkkel» er definert belysnings teknikk som brukes til å ta et bilde.
Vanligvis må du minst ha lys for objektet, lys for bakgrunnen og kanskje en fylle lys ( se beskrivelsen under:).
I lav nøkkel fotografering bruker du bare én lyskilde med eller uten fyll lys.
Disse gir deg et bilde med høy kontrast mellom objektet og i forgrunnen / bakgrunnen. Klassisk, bør lyset ikke lyser opp hele objektet, men bør fremhever konturene av det.

Bakgrunnen lys: brukes det lav og bak motivet, og det bør dannes en halvsirkel av belysning på den sømløse bakgrunn (hvis du bruker en) slik at tonen i bakgrunnen vokser gradvis mørkere jo lenger ut fra motivet du ser.

Fyll Light: Fylling lyset er plassert ved fagets «hodehøyde» direkte under nøkkelen lys. Siden begge de er sentrale og fyll lysene er på samme side av kameraet, må en reflektor brukes overfor disse lysene og i nær motivet for å fylle ut de dype skygger på halsen og skyggelagte kinnet.

High Key med lav kontrast mellom lyst og mørkt:


CANON EOS 500D ISO:100 F5/6 Brennevidde:70mm eks: 1/160 sek

Objektet er plassert ca 1 meter bort fra bakgrunnen,og avstanden mellom meg og objektet er 1.2 meter.
Jeg ser arbeidslampen fra siden kunne vært slått av, for å mjuke opp lyset på ballongen. Reflektoren er på høyresiden,bakgrunnen er plassert foran ett vindu,for å lyse den mer opp,og paraply på hver side. Jeg hadde bare 1 lampe da det er for lite stikkkontakter på den lille plassen jeg kunne bolte meg på.

High key med lav kontrat mellom lyst og mørkt i grønn valør:

De er det samme bildet som er over. Her har jeg bare endret på channelfargen I Photoshop. Ble en stilig effekt.

Low key med lav kontrast mellom lyst og mørkt i silhuett stil:


Canon EOS 500D F/9 1/100 SEK, Brennevidde:60mm ISO 100.

Jeg valgte vekk ballongen og prøvde meg med et annet objekt. Jeg valgte også ha en liten lampe som ble med i bilde for å oppnå en kul effekt. Det mest «ekstreme» en kan gjør,blir da lys rett bakfra, der bildet blir helt sort mens motivet fremstår i silhuett, slik som her ( dess mer mot siden/forover man flytter lyskilden dess lysere blir motivet).
Hadde jeg vore lur,Hadde jeg tatt vekk den sorte bagrunnen fra vinduet og heller hengt det opp på stativet og plassert det motsatt vei,slik at vindulyset kom mot objektet istedenfor i bakgrunnen. Men dette hadde tatt for lang tid å testet ut,og ommøblert alt igjen. Dette funket også,selv om jeg skulle ønske lyset fra lampen ble skarpere og ikke så kornete.

Low key med lav kontrast mellom lyst og mørkt i silhuett stil-svart og hvitt.:


Canon EOS 500D F/10 ISO:100 Brennevidde:70mm 1/100sek.

Testet med et annet objekt også, portrett-bilde med sort bakgrunn, der jeg har lys-satt motivet fra siden og skrått bakfra eller helt bakfra, med 2 lyskilder. Gjorde om bildet i sort/hvitt bilde i Photoshop og croppet det.

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den oktober 16, 2012 i aktivitet

 

Legg igjen en kommentar