RSS

GRID

26 feb

OPPGAVE Ta for deg 4 sider i et magasin. Tegn grid over disse sidene.

Bilde 1:
Kolonne: 120 MM (12 CM) Høy. 45mm (4,5 cm) bredde
Sidemargin: 7 MM ( 0,7 CM)
Gutter: 4 mm (0,4 cm)
Luft bunn: 4 mm (o,4 cm)
Header: 5 mm bred og høyden er i varierende størrelse. (Jeg har målt totalhøyden)

Dette er et 3 kolonners bilde hvor layouten kun inneholder spalter.
Hver kolonne er 120 høy og 45 mm bred, mens gutteret mellom kolonnene også samvarer i bunnen.
-De røde strekene rundt magasin layouten viser sidemarginen og mellom de to røde strekene har jeg da målt hvor stor sidemarginen er.
-De blå boksene er tegnet rundt spalte kolonnene og mellom hver spalte har jeg da målt gutter som også kalles luft/ mellomrom. Mens luft bunnen er mellomrommet fra under spalte kolonnen ned til den røde marginen.
-Headeren er overskriften.

Jeg liker veldig godt 3 kolonners layout, men synes at det var overdrevent med for mye tekst, og en mister fort interessen til å lese. Det var en kjedelig oppsett med lite variasjon av typografi og manglet elementer. Jeg liker artikkler hvor det har lekt seg litt mer med tekst, som går i litt ulike retniger og bruk av farger. Spalten kunne gjerne våre mer plassert vekk fra margen, den kom litt for tett innpå.

Bilde2

Kolonne: 11 mm høy
Sidemarg: ca 8 mm
Gutter: mellom kolonne 1- 4 mm. kolonne 2- 3 mm.

Siden begynner med overskrift og innholder 2 kolonner med en liten sidekolonne. Spaltene tar ca 1/3 del av magasin layouten, men allikavel er det mye åpen plass i bildet pga sidespalten. Fotobildet er veldig markant og tar mye av oppmerksomheten, men gir liv til layouten.
Gutteren mellom sidespalten og kolonne 1 er mye større enn gutteren mellom kolonne 1 & 2 grunnet hvordan fotobildet er plassert.
Her mangler det også luft i bunnen og jeg vil informere om at jeg har glemt å streket inn den ytterste sidemargen som er ca 8 mm.

Bilde 3 & 4:

Kolonne 1: 32 mm bred. 13 mm høy
Kolonne 2: 32 mm bred. 13 mm høy
Gutter: 2 mm
Sidemarg: 12 mm

På dette bildet tegnet jeg inn et grid rutenett. Dette er også en måte å gjøre det på. Som du serhar jeg også streket inn spaltene, marginene og gutter.
Sidemargen på side 1 og 2 her samsvarer med hverandre. Side 1 har illustrasjon over hele layouten pyntet med små typografi bokser og helheten på begge sidene er veldig symmetrisk og veldig lite negativ plass.

Info: Etter at jeg forstørret bildene sammstemmer ikke alle de markerte boks elementene med målene jeg har oppgitt. Dette fordi de har forskjøvet seg litt, så de kan forekomme litt unøyaktighet på layoutene.

 
1 kommentar

Skrevet av den februar 26, 2012 i aktivitet

 

Ett svar til “GRID

  1. Ole

    mars 13, 2012 at 5:16 pm

    Flink du er!

     

Legg igjen en kommentar